Lihasta tai alkoholista kieltäytyvät herättävät epävarmuutta ja vastustusta, koska he koettelevat muiden moraalia. ”Moraali on ihmisen identiteetin ytimessä” kirjoittaa moraali- ja kansalaiskasvatuksen väitöstutkija Tuomas Salonen esseessään Yliopistolehdessä tammikuussa 2024. ”Jos oma moraali tuntuu joutuvan vertailuun, syntyy stressiä ja uhkan tuntu. Moraalinäkemyksiä pidetään lähes tosiasianäkemysten kaltaisina”
Puputtajat vievät punaisen lihan
Vegaani kertoo syövänsä vain kasvipohjaista ravintoa ja kieltäytyy kategorisesti kaikista eläinperäisistä tuotteista. Kieltäytymisen terveydelliset syyt eivät nosta juuri närkästystä. Jos syy kasvisyönnille on eläinten oikeudet, on moraalinen konflikti valmis. Luuletko olevasi parempi kuin me muut?
Parempi kuin minä?
Vaikka lihasta kieltäytyjä ei sanoisi muiden lihan syönnistä sanaakaan, moraalisista syistä kieltäytyminen saa aikaan stressireaktion ja tilanne koetaan uhkaavaksi. Toista kutsutaan helposti nipottajaksi, tiukkapipoksi tai viherpiipertäjäksi. Pelko lihan katoamisesta ruokapöydästä on aito.
Tuntemani kasvissyöjät eivät syyllistä muita tai vaadi heitä muuttamaan kulutustaan.
Lasiin sylkijät pilaavat juhlat
Alkoholin juomisesta kieltäytymisen syyksi hyväksytään raskaus tai terveydelliset syyt. Kaikki muut syyt ovat epäilyttäviä ja niissä piilee moralisoinnin vaara. On tärkeää, että seurueessa kaikki juovat suunnilleen samaa tahtia. Juominen on lähes kansalaisvelvollisuus.
Pelottavaksi tilanne muuttuu, kun kerron tuntemattomille olevani raitis alkoholisti. Epäilys viriää: ”Kohta se kyttää juomistamme, arvostelee päihtymistä ja piilottaa lopulta kaikkien muiden viinat.” Pelko juhlinnan riemun pilaamisesta on aito.
Kukaan tuntemani raitis alkoholisti ei moralisoi toisten juomista ja pyydä heitä luopumaan virkistävästä lagerista, suosikki skumpastaan eikä edes snapsistaan. Sinun nautintosi ei ole meiltä poissa.
Miksi syyllisyys silti kalvaa ja pinna kiristyy ?
Kansanterveystyön ja luonnonsuojelun nimissä syyllistetään lihansyöjiä. Niin tekee julkinen hallinto kuin kansalaisjärjestötkin. Moniäänisesti ja taajaan.
Kännäämistä, juomisen kontrollin menetyksen moraalittomuutta suitsitaan rajoittamalla alkoholin saatavuutta. Riippuvuuteen sairastuneita rajoitukset eivät kahlitse eivätkä varsinkaan auta.
Koko kansaan kohdistuva interventio asettaa suuren enemmistön moraalin kyseenalaiseksi. Siitä syntyy stressiä ja uhkan tuntu.
Rauhanomainen rinnakkaiselo ja moraaliset poterot
Kasvissyöjät ja alkoholia juomattomat pitävät usein terveysvalintansa (vastoin yleistä käsitystä) omana tietonaan. He korostavat kulutustottumustensa tuomaa hyvää oloa ja moraaliselta poteron kaivannolta vältytään.
Kuten väitöstutkija Tuomas Salonen kirjoittaa: ”Maku- ja mielipidekysymyksistä ihmiset sietävät erimielisyyttä, mutta moraalinäkemyksistä huonosti.” Yhteiskunnallinen muutos vaatii myös moraalista ravistelua.
Havahdutan ja havahdunkin todellisuuteen mielelläni. Asemasotaa en arkeeni kaipaa.